Terugblik informatieavonden NEvG 9 en 10 mei 2023

Informatieavond Planning warmtenet voor Groenoord

Op 10 mei was er een goedbezochte informatieavond van Nieuwe Energie voor Groenoord in de Activiteitenruimte van het Van Beethovenplein. De belangrijkste onderwerpen op deze avond waren de planning van de aanleg van het warmtenet en het ecologisch onderzoek in de wijk. In de pdf kunt u de slides van deze avond terugkijken. Ook de dag ervoor was er veel belangstelling: op 9 mei zat het Zimmertje vol met eigenaren van rijtjeswoningen die meer wilden weten over het aardgasvrij maken en verduurzamen van hun woningen. Hieronder leest u de terugblik op deze avond.

All electric of warmtenet
Erik Veldman van het Servicepunt Woningverbetering legde uit dat er in hoofdlijnen twee manieren zijn om de woningen aardgasvrij te maken: de ene is ‘all electric’. Dan vervang je de gasgestookte cv-ketel door een elektrische warmtepomp. De andere is aansluiting op het warmtenet. Wanneer je deze opties combineert met elektrisch koken, is er geen aardgas meer nodig in de woning.

Maatwerk per woning

Welke oplossing het beste past, hangt af van de woning. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de rijtjeswoningen in Groenoord allemaal identiek zijn. Kijk je iets verder, dan zie je dat een deel van de woningen in de jaren ’70 is gebouwd en andere woningen van na 2000 zijn. En omdat de woningen uit de jaren ’70 verschillende eigenaren hebben gehad, zijn deze huizen aan de binnenkant ook allemaal anders. Welke oplossing het beste past, verschilt daarom per huis. Voor de ene woning is een directe overstap op all electric een goede oplossing. Bij een volgende woning is het slim om te kiezen voor een gefaseerde overgang met een hybride warmtepomp en voor sommige huizen is aansluiting op het warmtenet beter. Hetzelfde geldt voor de te nemen isolatiemaatregelen: het is echt maatwerk.

Eigenaar bepaalt hoe, wat, wanneer

Welke isolatiemaatregelen en aardgasvrij oplossing? Dat is aan de eigenaren om te bepalen, aldus Laetitia Ouillet, projectleider van de gemeente voor Nieuwe Energie voor Groenoord. Zij vertelde dat de eigenaren zelf het hoe, wat en wanneer bepalen. De belangrijkste eerste stap is het onderzoeken van de opties. De gemeente Schiedam en het Servicepunt Woningverbetering kunnen de eigenaren daarbij helpen met persoonlijk advies, regelingen en financieringsmogelijkheden.

Vanaf 2027/2030 en huur tijdelijke ketel

Een van de opties voor aardgasvrij wonen is aansluiting op het warmtenet. Nancy Gijp van Eneco lichtte toe dat de eigenaren van rijtjeswoningen, net als iedereen in Groenoord, de mogelijkheid krijgen om aan te sluiten op het warmtenet. Voor de nieuwere woningen zal dat waarschijnlijk in 2027 zijn, voor de jaren ’70 woningen vanaf 2030. Mocht de cv-ketel voor die tijd aan vervanging toe zijn, dan kunnen eigenaren een tijdelijke ketel via Eneco huren. Op het moment van aansluiten op het warmtenet, kan deze zonder boete opgezegd worden.

Meer informatie en hulp

Bent u eigenaar van een rijtjeswoning in Groenoord en wilt u meer informatie over aardgasvrij wonen en verduurzamen? Kijk op www.servicepuntwoningverbetering.nl en maak een afspraak met het Servicepunt Woningverbetering via 010 - 219 17 00 of info@servicepuntwoningverbetering.nl.

Voor vragen of meer informatie over Nieuwe Energie voor Groenoord kunt u een e-mail sturen naar nieuwe.energie@schiedam.nl. Wilt u dat de klussers van Energiehulp gratis bij u langskomen voor bespaartips en om uw huis energiezuiniger te maken? Maak dan een afspraak via www.energiehulp.nl/schiedam.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en bijeenkomsten van Nieuwe Energie voor Groenoord?
Ik begrijp dat ik mijn e-mailadres geef om nieuwsbrieven, uitnodigingen voor bijeenkomsten en andere informatie te ontvangen en ik heb de privacyverklaring gelezen.